sila derma


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday 14 December 2011

kalau nak kamu nak berazam

Assalamualaikum,




Tak lama lagi nak mula dah tahun baru 1 januari 2012. Ada lagi 17 hari lagi maka anak muda akan hoorraaay , mari kita berpesta. Yap tulah tahun baru masihi. Tak lama dulu ada tahun baru islam pada 1 Muharram 1433H bersamaan 27 november 2011 atau nama lainnya maal hijrah. Masa aku kecik - kecik dulu orang tua akan berarak satu kampung. masa kat sekolah dulu pun sama. Ada pertandingan sepanduk terkreatif (walaupun sekarang bila aku tengok balik tak dak la kreatif sangat..hehe..). Sambil berarak sambil bersolawat, sambil bernasyid " tala'al badru 'alaina". Masa tu yang aku faham makna solawat ja.Satu pujian kepada Rasulullah. Lebih kurang umur 7-10 tahun. Lama sikit, aku dah mula belajar arab aku pon faham apa makna nasyid talaa' badru alaina.tu la penting belajar arab.hehehe..


cara menyambut kedua2 tahun baru ni amat berbeza. Kenapa?. Mudah ja. Mana nak sama perkara yang bersandarkan syariat dengan tidak. Mengaji dan menyanyi kan lain feelnya tu.Tapi ada 1 persamaan. apabila datang tahun baru hijrah atau masihi maka banyak orang (binatang tak ) akan buat azam baru.bukan maknanya sapa tak nak buat azam atau berazam untuk berubah tu binatang.hehe..

AZAM TAHUN BARU

Biasanya azam baru manusia ni akan bermula dengan beberapa option:-

1)Sempena tahun baru ni aku azam nak....
2)Sempena tahun baru ni aku nak ....
3) aku nak jadi...
4)Aku nak berubah jadi....

dan banyak lah lagi gaya bahasanya..

macam mana pun nak mula tak kisah. Tapi orang islam kena lah jadi lebih baik dalam perletakkan azam. takkan nak sama pula dengan orang yang tidak beriman. Nabi kata " islam itu tinggi, dan tiada yang lebih tinggi dari islam". Jadi, dalam bab nak ber azam muslim mestilah lebih hebat jugak.tak kira lah tahun hijrah atau masihi.

aku teringat satu azam dari 'uqbah bin nafi'

"Ya Allah,kalau lah tidak kerana laut di hadapanku, aku akan buka dunia untuk meninggikan agamaMu, Ya Allah saksikanlah".

Bila aku baca kata2 ni hati aku terdetik " nilah azam yang paling patut ada pada setiap orang islam sempena tahun baru ni"

Apa dia?..Bukan redah laut..dah tu?..yep, meninggikan islam.

Nak bagi mudah faham, kena baca lagi sampai habis.Macam ni ceritanya

Ada beberapa peringkat kita nak bawa islam ni:-

1) Menegakkan islam dalam diri
Senang cakap , jaga diri sendirilah. Solat jangan tinggal, baca quran,gi masjid, aurat kena tutup, puasa kalau tinggal kena ganti, pergaulan kena jaga, jangan main judi, jangan minum arak, hormat ibu bapa, the rest you list it...apa2 yang berkaitan dengan diri sendirilah.tak sabit dengan orang lain.kita kawal diri kita. nak pilih yang baik ka nak pilih yang buruk.

2) Menegakkan islam dalam diri orang lain
Ha!!! yang ni sikit payah.orang lain ni kalau nak hurai dalam dia ada
2.1)Keluarga
2.2)Jiran
2.3)masyarakat
2.4)Dun
2.5)Negeri
2.6)Negara

Amboi, sampai ke negara..yelah, kalau tak nabi tak tubuh negara madinah. Negara no 1 paling aman dalam dunia.tapi tak lah mula2 nak buat yang besar2. mulakan dengan keluarga. Bermula dengan pemilihan isteri hinggalah membesarkan anak. Kita berkeluarga sampai ke syurga kata orang. Betullah tu. tapi kenalah semarakkan nilai islam dalam keluarga barulah boleh masuk syurga.hehe

jadi, orang islam sekelian sempena tahun baru ni MARI ANGKAT ISLAM SEBAGAI CARA HIDUP

1 comment: