Assalamualaikum
sebelum membahaskan sesuatu perkara maka memberikan definisi yang tepat adalah amat penting.definisi yang diberikan mestilah bersifat jami' wal mani'..kerjasama dengan orang kafir disebutkan dalam kitab politik islam dengan nama tahaluf siasi.antaranya karya ibn qayyim aljauzi bertajuk turuq hukumiyah, karya sheikh soleh uthaimin yang berkomentar kepada kitab siasah syariah karangn ibn taimiyah, dan ahkam sultaniyah karangan al mawardy
tahalluf datang dari kata akar halafa yang bermaksud perjanjian.siasi ada bermaksud politik, pentadbiran dan yang sebanding dengannya..maka ringkasnya tahalluf siasi adalah perjanjian pilitik.namun, kebanyakkan ulama mengkhususkan kepada perjanjian antara orang islam dengan orang kafir.
asal kepada hukum adalah harus mengikut kaedah fekah. Namun, boleh berubah kepada haram sekiranya tujuan tahalluf tidak menepati syara'.
kita terus kepada isu di malaysia iaitu kerjasama PAS dengan Ambiga, DAP atau sesiapa sahaja yang bukan islam di dalam BERSIH atau mana2 aktiviti samada bermotif politik secara langsung atau tidak.isu ini selalunya dimainkan oleh golongan berikut:
1)penguasa islam yang benci kepada kebangkitan islam
2)politikus yang buta sirah
3)ustaz yang mencari makan dengan menyenangkan hati pemerintah zalim
4)juak2 penyokong pemimpin zalim yang bertaqlid buta dan taka nak belajar agama
5)orang yang tahu namun memekak telinga, dan membutakan mata dari kebenaran
antara dalil yang membolehkan kerjasama dengan orang kafir selagi mana ada kebaikan yang besar dan dapat menolak mudharat (kaedah fekah) ialah :
1)Hilf al Fudhul-Peristiwa ini berlaku sebelum kenabian.Dimana telah berlaku penindasan dalam jual beli terhadap seorang peniaga dri yaman oleh pembeli dari bani syam.jadi perkara ini dibawa ke muka pengadilan dan berlaku perjanjian ini.diaman menyebut selepas daripada ini perniagaan akan dijalankan dengan adil.Apabila Rasulullah menjadi nabi baginda menyebut andainya berlaku hilf al fudhul itu pada masa kenabiannya maka baginda akan setuju. Husyan bin Ali pernah jugak melakukan perkara serupa apabila berhadapan dengan gabenor madianah yang tidak adil dengan mengatakan akan membawa isu itu kepada masyarakat untuk melakukan hilf fudul.Begitu juga perbuatan anas bin malik apabila berhadapan dengan jaafar sulaiman. Beliau mengajak semua orang islam dan kafir menandatangai perjanjian keadilan menentang jaafar sulaiman hingga dipenjara
2)Selepas kenabian baginda mendapat perlindungan bapa saudaranya abu talib seorang yang bukan islam
3)dalam usaha untuk memasuki mekah selepas hijrah ke taif baginda rasul mendapatkan perlindungan dari mut'im bin adi seorang tokoh muda mekah yang kafir-rahiqilmakhtum al mubarakfuri
4)penghijrahan saidina jaafar ke habsyah mendapat perlindungan dari raja kristian najasyi
5)tukang tunjuk jalan nabi ke hijrah madinah ialah abdullah uraiqit seorang musyrikin yang mahir jalan pendalaman ke madinah
6)perjanjian aqabah 1 adalah perjanjian nabi dengan orang bukan islam yang datang menunaikan haji dari madinah
melihat kepada 6 peristiwa ini dapat kita mengambil pengajaran bahawa harus untuk bertahalluf dengan bukan islam dan sekiranya tujuannya adalah kebaikkan akan mendapat pahala mengikut sunnah rasulullah
sebenarnya terdapat banyak lagi peristiwa dalam sejarah islam, antara perjanjian antara tentera muhamad Al fateh dan kerajaan hungary untuk mengadakan gencatan senjata semasa mahu menakluk konstantinople..penasihat sultan muhamad al fateh adalah sheikh akh syamsudin.begitu juga perjanjian antara muhammad al fateh dengan urban warga hungary yang kafir untuk membuat meriam..terlampau banyak peristiwa yang melibatkan perjanjiannya baik antara muslim dan kafir dalam sejarah islam.
ini adalah sedikit penjelasan dan perlu kepada penambah baikkan
No comments:
Post a Comment