sila derma


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday 12 July 2011

Mengapa Ambiga

Asslamualaikum



persoalan ini biasanya diutarakan oleh 4 golongan.

1) tak tahu berpolitik atau tak tau politik

2) Tak tahu apakah sebab BERSIH diadakan

3) Ahli umno

4) Orang yang sayang islam tapi tidak tahu ilmu2 dalam islam.Terutama sirah dan imamah



disini saya berikan sedikit jawapan ringkas kenapa ambiga terpilih, dan menjadi pengarah bersih. Jawapan ini adalah di atas kapasiti AJK dewan ulama PAS negeri sembilan(kapasiti ini diletakkan supaya pembaca tahu bahawa perkara ini telah disyurakan (dimesyuaratkan dan dipersetujui oleh meraka yang mahir dalam ilmu islam) dan dijelaskan kepada ahli pas (yang datang usrah)



mengapa ambiga?



1)BERSIH bukanlah parti politik atau pakatan parti politik. Bersih adalah tuntutan bersama rakyat malaysia yang mahukan sistem pilihanraya yang telus, adil, dan tidak menipu rakyat.Justeru, penglibatan 62 NGO adalah menjelaskan bahawa BERSIH ini adalah suara rakyat malaysia.bukannya mewakili suara parti politik tertentu.Jadi, ambiga dicalonkan dan semua mempersetujui beliau



2)BERSIH menjadi sebahagian alat dakwah PAS dalam menunjukkan contoh yang baik. Seperti diketahui kebanyakkan yang berada dimedan pada hari itu adalah ahli-ahli PAS dari seluruh negara. Dengan kemampuan untuk menggerakkan ahli seramai ini, PAS masih lagi mematuhi keputusan mesyuarat BERSIH yang mahu melantik Ambiga.Ini adalah suatu contoh yang baik kepada non muslim akan keterbukaan PAS dalam isu tertentu dan dalam mematuhi keputusan mesyuarat



3)Masih lagi dari kaca mata dakwah kerana PAS adalah bukan sekadar parti politik tapi parti yang membawa islam sebagai cara hidup.PAS telah mengambil iktibar daripada peristiwa pembukaan kota mekah. Semasa Rasulullah membuka kota mekah , baginda pernah bersabda "barangsiapa yang masuk ke dalam rumah abi sufyan akan selamat"..maka ramai mencarai perlindungan dirumah Abi Sufyan.Akhirnya, abi sufyan yang amat memusuhi islam pada sebelum fathul mekah memeluk islam dengan kehendaknya selepas melihat akhlak nabi.

Dahulu, Karpal sigh pernah berkata 'langkah mayat saya dahulu kalau ingin membina negara islam di amalysia. Akhirnya dengan penjelasan demi penjelasan beliau menarik kata-katanya semula selepas mengetahui fakta yang tepat tentang negara islam.Fakta ini selalunya diputar belitkan UMNO..

Barangkali kita masih ingat peranan ambiga dalam IFC (inter faith Council), beliau peguam yang memperjuangkan isu Lina Joy (ahli Pas sekali lagi berdemonstrasi menunjukkan bantahan)-saya sudah jelaskan mengapa IFC berlaku..mudah mudahan beliau akan menjadi seperti karpal sigh yang akhirnya melihat kekuatan dan keterbukaan islam pada pandangan yang betul..Berbanding umno yang kuat membantah tanpa menunjukkan jalan maka kami berpendapat ini lebih baik.



4)Agar BERSIH tidak dilihat daripada perspektif lain selain mahukan Keadilan dan Ketelusan dalam SPR.sekiranya PAS meletakkan pemimpin PAS sebagai pemimpin BERSIH maka sebahagian warga mungkin akan melihat motif agama pada BERSIH kerana sememangnya PAS sinonim dengan motif ini. Barangkali hal demikian akan menyekat penyertaan selain ahli PAS dan ahli kelab penyokong PAS dari non Muslim kedalam BERSIH.
5)adalah untuk mengelakkan (saddu zaraie=langkah pencegahan)daripada sebahagian media atau UMNO/BN memainkan isu PAS sebagai ekstrimis agama. Lebih lagi dalam suatu islamiphobia yang masih ada di dalam masyarakat. Hal ini kerana, walaupon PAS sentiasa menonjolkan imej dengan pendekatan sederhana namun, momokan ekstrimis ini masih lagi dimainkan oleh media2 umno, dan Polis.(peristiwa polis menjumpai molotov kokail di Sogo dan sebagainya)
wallahuaalam..sekadar disini penjelasan saya.

1 comment: