sila derma


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday 9 May 2011

aku "muslim treveller"

salam perjalanan seorang makhluk


actually aku nak tulis hamba " salam perjalanan seorang hamba".tapi, bila bukak tafsir fatehah hamba adalah satu high class ranking of creature in Allah's view jadi aku rasa bukan aku lah tu..aku bukan lagi hamba. aku makhluk jer..kalau hamba tentu aku taat ikut semua islam.tapi sebab aku makhluk yang tak tau bersyukur kadang aku buat maksiat. jadi begitulah syarah tajuk hari ni..

sekrang ni musim pelajar wat praktikum atau sebahagiannya panggil praktikal, atau ada yang panggil latihan industri. biar ke lantak apa nama sekali pon, yang nyata dia adalah satu semester di mana mahasiswa akan berada di sekolah dan syarikat-syarikat untuk mengaplikasikan teori. jadi aku pon teringatlah masa zaman aku dulu (sheikh abdullah eid alqarni kata tak payah ingat sangat-la tahzan). tak palah nak ingat jugak.pasal ada pengajran yang boleh kita kongsi.

Pertama kali pratikal mini adalah ROS 1 (rancangan orientasi sekolah )di johor, kampong parit kasan, UMNO pekat.kali kedua ROS dua di SMK meradong, sarawak. Tempat iaban tak reti melayu.dan seterusnya praktikal di port dickson.

masa di parit kasan aku melihat satu menda yang aku masih ingat sampai sekarang, iaitu seorang imam yang terlalu tua, sehingga aku tak dapat menangkap butir sebutannya.maka, aku cadangkan kepada seorang cikgu disitu supaya penduduk mencari seorang imam yang baru.Tapi jawapannya, nanti akan berlaku pada masalah yang mengikuti imam tua ini. Nanti mereka tak mahu ke surau berjemaah. la macam tu pon ada ka.Gi surau sebab Allah ka sebab tok imam. Lain padang lain belalang, lain orang lain ragam.

masa di meradong.alhamdulillah aku bersama dengan sahabat terbaik. Boleh dikatakan hampir setiap waktu berjemaah.namun, apabila ke sekolah, paradigmanya berubah. seorang murid yang paginya memberi salam kepada ku,petangnya aku temui minum arak di kedai mkan sebelah sekolah.Jarak masjid yang jauh memberi ku satu pengajaran tentang pentingnya kekuatan iman untuk beribadah.Aku tinggal di meradong namun, solat jumaatku di bintangor.kira-kira 40minit perjalanan kereta.Sebulan lebih aku disana,pengajran yang paling besar ialah, masih banyak gerak kerja islam perlu dilakukan disini (sarawak)

Kemudian port dickson.Pantai yang tak pernah sunyi dari manusia walaupun pada jam 3 pagi.Hotel yang terlalu banyak sesuai dengan namanya yang tersenarai sebagai tempat perlancongan. Namun, malang, kemajuan yang tidak didasari islam menyebabkan aku biasa melihat gadis muda berpakaian seksi menonggang arak secara terbuka di teluk kemang.Lelaki dan perempuan berpeluk atas banana boat itu pandangan biasa di port dickson tadbiran isa samad. Sepanjang aku disana dalam setahun, boleh aku katakan penguatkuasaan agama di port dickson menghampiri 0%. inilah nilai yang terpaksa dibayar apabila mencari keredhaan makhluk dalam kemurkaan Allah.

Yang baik-baik juga ada. contohnya di sarikei ada satu kedai yang mempunyai menu mee basah terbaik bagi aku.belum pernah aku jumpa di tempat lain, pasarnya besar, ikannya murah. mempelam muda kegemaranku ada banyak dijual disana.Buah asam kelubi yang aku rasakan semakin pupus, ada bnyak disana (siap bwak balik semenanjung).

Setahun di port dickson aku berkenalan dengan Ust dr. Zulkifli mohd albakri, dan akhirnya bertalaqqi dengannya di masjid negeri diseremban 3 kali seminggu kira-kira selama enam bulan lebih, satu tempoh yang amat indah diulami dengan kehujjahan beliau dlam fiqh (belajar fiqh manhaji, beliau anak murid kepada penulisnya shiekh mustafa khin), dan keindahan nuansa hikmah ibn ataillah dalam al hikam. tiap hari isnin pula akan bertemu beliau di masjid PD untuk menadah kitab bahjun nufus dan mustika hadis tulisan beliau sendiri.

Biasanya pelajar Universiti akan memilih untuk praktikal ditempat yang dekat dengan kampongnya. namun, hati aku memilih untuk berjauhan dari kampong semasa belajar sehinggalah saat ini. dan aku berasa tenang dengannya. diport dickson aku mulakan hidupku hanya dengan wang RM250. Sesaknya hanya allah yang tahu.laparnya masih teringat apabila aku kenyang pada hari ini.Meminjam motor dari seorang anak usrah (terima kasih fikri) untuk memudahkan urusanku. Namun, rupanya hikmah allah amat besar. Disana aku berkenalan dengan Al fadhil ust zul, berkawan dengan haji fizal, anak murid sheikh haji ahmad yang tawaduk, dapat memanjangkan ilmu yang bermanfaat insyaAllah dari satu rumah ke rumah yang lain, dan paling sabar aku kenal tuhan Arrazzaq.Allahu rabbuna. maka benar katamu..

Apakah mereka tidak berjalan di muka bumi supaya mereka menjadi orang yang ada hati yang dengannya mereka dapat memahami, atau ada telinga yang dengannya mereka mendengar, sesungguhnya bukanlah mata kepala yang buta, tetapi yang buta itu ialah mata hati yang ada di dada.[AL HAJJ Ayat : 46]

3 comments:

  1. aku pergi umrah jugak sendiri..seronok hanya aku dan Allah..tak dak gantung pada yang lain..tawakal betul2

    ReplyDelete
  2. nak cakap 'kagum'.. tapi nanti riya' pulak

    ReplyDelete