sila derma


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday 8 May 2011

jadi kaya kerana Allah

salam,

semenjak sekolah, kerja kita asyik berlomba.tak sudah-sudah. Berlomba dipadang, berlomba nak dapat nombor satu dalam kelas. Fitrah berlumba mesti nak menang. tak dak manusia yang berlomba, tapi target nak kalah.

Ye ker tak dak.Jawabnya ada. berlomba dalam berbuat kebaikan.bila nak dengar imam iqamah,kaki masih lagi berlengah untuk masuk kedalam sof. kalau ada sof hadapan yang kosong, kita suruh orang lain yang memenuhkannya. Ketahuilah, ithar dalam ibadah adalah makruh.Dalam bab menderma, kita berikan baki daripada lebihan perbelanjaan penggunaan (ekonomi punya bahasa).Dalam berjamaah kita sering menyebut "tak pe orang dah buat"

Budaya mengundur kebelakang ini adalah satu budaya yang nampak biasa tetapi kesannya amat besar. Besar mana? besar sangat sehingga akan memberikan satu titik lemah pada islam. nabi kabor " kamu satu daripada sudut-sudut islam, jangan biarkan islam ditembusi dari sudut kamu"


Sebagai contoh, seorang muslim yang berfikiran "Emph, cukuplah apa yang ada, derma takat mana ada la". atau pon "buat apa nak kejar sangat dunia,cukuplah apa ada,zuhud sikit"..Ini adalah antara pemikiran kebelakangan yang terhasil daripada pemikiran islamika yang tidak tepat.Andainya ramai orang islam berfikiran begini maka mundur lah islam. Sedangkan nabi berkata "dunia ini ladang tempat bercucuk tanam bagi akhirat"..

Maka, setiap muslim perlu berlomba-lomba menjadi terbaik dalam setiap perkara ma'ruf diatas muka bumi. Menjadi terbaik dalam fardu ain dan fardu kifayahnya.Berlomba-lomba untuk kaya adalah harus dan menjadi sunat sekiranya diniatkan kerana Allah dalam bab bagi memudahkan muslim membantu muslim yang memerlukan atau memenangkan parti islam.

Terkenang peristiwa bagaimana umar dan abu bakar berlomba-lomba dalam memperbanyakkan sedekah. Teringat peristiwapara sahabt yang miskin begitu mencemburui sahabat yang kaya dalm bersedekah.Teringin juga untuk bersedekah sebagaimananya Usman dalam peperangan tabuk.

kekayaan yang dibina kerana Allah akan menaikkan izzatul islam (kehebatan islam). Saya secara peribadi mengenali beberapa peribadi muslim di negara ini yang kaya kerana Allah. Ternyata , mereka ini berjaya menyampaikan gambaran baik tentang islam yang lebih menyeluruh pada pandangan saya daripada muslim biasa yang hidup juga seperti biasa dan sumbangan yang juga biasa kerana mereka adalah muslim yang kaya, yang hidup seperti biasa tetapi menymbang kepada masyarakat dengan luar biasa.
jadi berlombalah menjadi muslim kaya . Realiti diluar banyak kerja tergendaala keran tiada pitih, duit, wang, dan fulus

Berenti bercakap pasal berlomba, berenti cakap pasal kaya, berenti cakap pasal jadi hamba terbaik..kerana yang lebih baik dari cakap ialah BUAT..

No comments:

Post a Comment