sila derma


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday 20 April 2011

Dalam banyak buku ada satu kitab

salam

ada lagu nasyid menyebut

apa yang ada jarang disyukuri
apa yang tiada sering dirisaukan
nikmat yang dikecapi barukan terasa
bila hilang didalam genggaman

Banyak perkara dalam hidup ini kita tidak hargainya sehinggalah ianya pergi meninggalkan kita.tak menghargai bermakna tidak mensyukuri. Biasanya suatu perkara tidak disyukuri kerana manusia tidak melihat sesuatu itu adalah perkara yang bernilai.

Macam binatang jumpa intan permata, tak seekor pon akan mengambil manfaat darinya. Begitu jugak manusia yang tidak tahu menilai nikmat dari Allah. Nikmat Allah paling besar adalah iman dan islam. Semua yang bersandarkan kepada keduanya juga adalah sesuatu yang paling besar.Contohnya, persaudaraan yang biasa menjadi besar apabila terasnya adalah akidah (iman dan islam). Allah berfirman :

Setiap orang yang beriman itu bersaudara, maka perbaikilah persaudaraan kamu, bertaqwalah moga-moga kau akan dirahmati

Namun , kedua nikmat ini adalah nikmat yang sering dilupakan oleh muslimin. Lalu, mereka mengangkat sistem lain selain sistem islam untuk mengawal hidup mereka dan kemudian merasakan sistem ciptaan manusia itu adalah sistem yang terhebat.Manakala, sistem islam adalah sistem yang faudho, ataupun kuno. Maka, dahulu keluar satu kata-kata dari seorang pemimpin yang dikatakan berfikiran jauh " Al Quran ini perlu ditafsir semula"

Islam sebagai ad deen adalah islam sebagai cara hidup. Orang yang memandang dengan islam sebagai ritual pengibadahan akan merasakan islam adalah satu kesempitan.kerana ruang lingkup pandangannya adalah sekitar solat hingga ke haji. Tetapi, sekiranya ruang lingkup pandangannya adalah islam sebagai cara hidup. maka, mereka akan merasai keluasan islam. Di dalam Islam ada 5 hukum taklifi

1)wajib
2)Sunat
3)Harus
4)Makruh
5)Haram

daripada 5 hukum, 3 daripadanya boleh diamalkan dalam kehidupan manakala, 2 lagi adalah dilarang. 3>2 menunjukkan banyak perkara yang dibenarkan islam berbanding yang dilarang. Bahkan semua perkara harus apabila diniatkan kepada Allah akan mendapat pahala sunat.Luasnya islam bagi yang mengerti.

hari ini aku sempurnakan keatas kamu agama kamu, dan aku sempurnakan kepada kamu nikmatku, dan aku redha islam sebagai agamamu.

dalam banyak agama manusia buat, ada satu yang terbaik dan diredhai Allah iaitu islam.
dalam banyak buku manusia tulis, ada satu kitab yang diredhai Allah iaitu kitabullah Al quran


No comments:

Post a Comment