sila derma


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday 20 April 2011

jangan tunggu sampai rosak..

salam


hari ada sorang pelajar aku bertanya " ustaz punya kereta masuk bengkel lagi ker?"" "rosak apa pulak?". terima kasih pelajar-pelajar. kamu memang ambil berat tentang saya. kamu ingat apa saya pakai pertama kali kita bertemu awal tahun 2010, dan kamu ingat bila kali terakhir saya rotan kamu kerana kamu salah. tapi satu kamu tak ingat iaitu apa saya ajar disurau dan di dalam kelas.

Aku senyum dan bertanya kepada mereka " nak tunggu rosak ke baru nak gi bengkel? diorang pon tanya lagi" dah tu?", tak kereta saya tak rosak, saya tukar intake standard honda ke intake manifold skunk 2, pasang adjustable cam pulley dan tukar blok B18 type R" Diorang tanya saya " nak wat per?"...sambil bergurau saya bagitau diorang " nak bagi terbang..hehehe"..

Apa yang anak murid saya pikirkan memang betul. pada pemikiran kita kebiasaanya bila rosak barulah ada di dalam bengkel. Sebab itu manusia ni bila dah tergadah dah terlanjur barulah cari Allah dan cari Islam. Sebelum ditimpa apa-apa bencana, kita jarang sekali ingat bersama dengan Allah di dalam bengkel " mujahadah" untuk memperbaharui iman

Nabi bersabda " perbaharui iman kamu dengan menyebut lailahaillallah".. kata ulama perkara paling asasnya adalah bersolat. 5 hari kita perlu menservis iman kita di bengkel solat ini, iaitu satu dari cawangan bengkel mujahadah. Umpama kereta yang mendapat penjagaan terbaik dari tuannya, pasti prestasinya akan berada pada tahap terbaik. Begitu juga iman.

Nabi berkata lagi " adakah akan ada kotoran yang tertinggal pada badan kamu, sedangkan kamu sudah mandi disungai 5 kali sehari? jawab para sahabat " tiada", maka nabi menjelaskan itulah fungsi solat. solat adalah untuk men"tune" semula enjin dalaman kita. Solat juga adalah beza antara muslim dan tidak (bab solat sohih muslim, tak silap hadis pertama, atau dalam muawatta' hadis pertama).Setiap kali azan berkumandang ada dikalangan muslim yang memekakkan telinga atau menyibukkan diri dengan urusan lainnya. Berlainan dengan akhlak nabi. kata aishah " nabi seolah-olah tidak mengenali aku ketika ingin sampai waktu solat"

Apabila kita mendapat jemputan dari sahabat handai pelbagai kaedah kita akan usahakan supaya kita dapat memenuhi jemputan.ada yang menggunakan kalendar, diari, dan reminder telefon bimbit. Bagaimana dengan jemputan Allah?.bukan sahabt handai tapi pencipta kita.Allah bertanya " aku tuhan kamu?", dan kita menjawab " ya, bahkan kami naik saksi"..lahir kita didunia kita memungkiri janji dan lebih takut kepada makhluk berbanding Allah.

Jangan tunggu sampai rosak baru mahu mencari "bengkel"..


tapi aku tak berapa menjaga kereta aku, barulah aku ni tuan,(jangan jadi hamba kereta,,pederas sajer)

1 comment:

  1. what a very good analogy! Terima kasih atas peringatan yg baik..jazakallahu khairan..

    ReplyDelete