sila derma


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday 25 April 2011

Nak Mudah jer

salam,
"Ust, ada ilmu tak?"
"ilmu apa?"
"emmm..ala ilmu la"
"nampaknya kamu pon tak tau apa yang kamu nak"
"ilmu lawan tak kalah"
"mudah jer, jangan lawan"
"ala ust, saya tanya betul-betul dia main main plak"

Ada macam-macam ragam aku jumpa kat sekolah ni. Semuanya nak dari guru. tangan tersepit meja pon kat guru jugak. " ust, bengkak, tolong tiup"..Inilah dunia aku yang dikelilingi pelajar. kadang tenang, kadang ribut taufan, kadang senyum, kadang masam, kadang ketawa, kadang menangis.

Satu yang tak sama sekarng dan dulu ialah dalam bab "segera".. Semuanya perlu pantas. makan pon ada makanan segera. Tomyan segera dan sebagainya. Termasuk dalam bab belajr. Dulu kena bukak buku sirah banyak-banyak bila aku nak rujuk satu peristiwa yang disebut dalam al muqaddimah oleh ibnu khaldun (aku baca masa tingkat 6), tapi sekarang bukak jer kat internet. Mudah, semua kitab ada sana.

Dalam budaya segera ini, datanglah situasi diatas. Budak yang belajar nak cepat pandai. belajar silat, nak terus bertemu ibu. oleh kerana itu, ramai yang mencari jalan pintas.akhirnya tersesat.

belajar ni, tak kira apa pun ilmu mestilah perlahan-lahan, dan prosesnya mengambil masa yang panjang (imam syafie). Mestilah juga mengikut peringkat (ibrah dakawah nabi ).Jadi perlu banyak bersabar (kata-kata ust tuan ibrahim tusan man) kerana sabar yang cantik (surah al maarij dan al muzammil)akan membuahkan hasil yang cantik. Ilmu yang baik (imam ghazali,ihya) akan menghasilkan individu yang beriman / rabbani (pendidikan rabbani, dr sidek baba).

apabila kita berbuat apa sahaja kena ingat matlamatnya ibadah (azzariyat dan la tahzan . jadi ibadah tidak boleh dilakukan dengan tergesa-gesa (al afat ala tariq, Dr.mohd noh )kerana nanti hasilnya tidak cantik.kalau dakwah berlaku keciciran (al mutasaqitun ala tariqid dakwah, mustapha masyhur). kalau dalam medan ilmu, akan tersalah akhirnya. Belajar fiqh untuk bermudah, belajar tasawuf ingin menjadi wali (ihya imam ghazali. Bukankah ini satu kesalahan pada para yang belajar (taalim mutaalim )....

pesan saya, belajar pelan-pelan, belajar sabar-sabar

No comments:

Post a Comment