sila derma


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday 21 April 2011

jangan hanya pandai beranak

salam,

pagi tadi aku buat satu ujian statistik ringkas masa perhimpunan

1)soalan 1, siapa yang tak solat subuh pagi tadi, 3/4 pelajar angkat tangan
2)soalan 2, siapa yang melakukan 3 daripada 5 solat sehari semalam 1/4 angkat tangan
3)soalan 3, siapa yang menunaikan solat penuh sehari semalam, 2,3 orang angkat tangan

hari ini kerja ibu bapa amat mudah. Beranak dan hantar anak ke sekolah. Kemudian semua di bahu cikgu. Semua pelajar saya berjemaah di asrama. Bila mereka pulang dari cuti saya akan membuat satu muhasabah " siapa yang ada meninggaklkan solat semasa suci, sila qada' solat sekarang"..maka 3/4 akan qada' solat

jawapan yang biasa saya dapat ialah

1) Ibu bapa tidak menyuruh anak-anak bersolat

Jawapan yang agak tak biasa tapi bukan luar biasa (kerana ramai begini)

2) Ibu bapa saya pon tak solat

Dikampong ini, berapa ramai yang mula ke kedai kopi semasa azan solat maghrib berkumandang.Tua dan muda sama sahaja.

Kata orang pendidikan itu bermula dari rumah, kalau ibu bapa tidak solat, susahlah kami cikgu yang cabuk ini untuk mendidik anak mereka. solat tu kan beze kafir dan islam


No comments:

Post a Comment